Wat maakt een cabaretliedje succesvol?

review: Suzan & Freek Theatertour - 21/11 - Westlandtheater De Naald Suzan & Freek
Wat maakt een cabaretliedje succesvol?
Door RobZ op 25 juni 2020 - 12:39 Een cabaretvoorstelling is het product dat uit behoorlijk veel elementen bestaat. Denk bijvoorbeeld aan een thema, muzikale leiding, locatie of hoe de cabaretier zich presenteert. In een succesvolle cabaretvoorstelling mag geen van deze componenten over het hoofd worden gezien, want anders bestaat er altijd de kans dat er mensen ontevreden gaan weglopen.



Geen stapsgewijze formule
Er bestaat geen stapsgewijze formule die het mogelijk maakt om van een cabaretvoorstelling een groot succes te maken. Cabaret is dan ook een heel bijzonder soort optreden, waarbij een artiest zelf wel op een gegeven moment zou moeten weten of een bepaald cabaretliedje met de juiste reactie bij het publiek werkt of niet. Het technische aspect van een goed cabaretnummer zou hierbij tevens te maken kunnen hebben met de juiste toonsoort, een prettig tempo en een goed aantal beats, oftewel de maatsoort. Het blijkt zelfs dat dit technische aspect absoluut van cruciaal belang is voor ieder succesvol muzieknummer.

Als je overigens graag het aantal beats per minuut (BPM) van een favoriet nummer zou willen weten, dan kan dat heel gemakkelijk via de Tunebat website gevonden worden. Naast tempo en maat, doorzocht een studie van Betway wat een muzieknummer wereldwijd nog meer tot een nummer één succes maakt; dus wat bijvoorbeeld een standaard top-muzieknummer, zoals bijvoorbeeld ‘Duurt te Lang’ van Davina Michelle, nou precies zo geliefd maakt. In het onderzoek werden de meest succesvolle hits van de afgelopen tien jaar in 22 landen onder de loep genomen. Er werd onder andere ook gekeken naar toonsoort, energie, en dansbaarheid. Wat cabaretnummers betreft, is het, afgezien van de maatsoort, vaak van een nog groter belang wat voor gevoel het nummer oproept, want dit bepaalt uiteindelijk hoe goed deze door het publiek wordt ontvangen! Volgens de Artikel Post website gaat het hier vooral om aandacht, gevoel voor humor en een lenige intelligentie.

Wat maakt een cabaretnummer geliefd?
Wat een cabaretnummer geliefd maakt, verschilt uiteraard ontzettend per productie en het soort publiek dat ernaartoe gaat. Er zijn al ontelbaar veel cabaretnummers geschreven. De sleutel tot het schrijven van goede cabaretliedjes is veelal het vertellen van boeiende verhalen. Het belangrijkste hierbij is dat het nummer iets interessants moet uitdrukken dat met het publiek gedeeld wordt. Een simpele, pakkende melodie gekoppeld aan verrassende, persoonlijke teksten maakt zo’n cabaretlied niet alleen iets dat cabaretiers graag willen uitvoeren, maar het publiek natuurlijk ook graag wil horen. Want uiteindelijk worden al deze liedjes voor het publiek geschreven en die wil je uiteraard niet teleurstellen. Alleen een aardig liedje zingen dat redelijk goed is, zal dan ook niet werken. Het nummer moet dus ook geschikt zijn voor de stem van de artiest die het uitvoert. En wat ook belangrijk is, dat deze cabaretnummers geschikt zijn voor de leeftijd en levenservaring van de cabaretier. Een artikel in Trouw geeft aan dat Brigitte Kaandorp bijvoorbeeld niet meer de kneus kan spelen, want ze heeft al te veel levenservaring.



Grappige liedjes of heel serieus
Brigitte Kaandorp is een goed voorbeeld van een artiest die door middel van oerdegelijke cabaretliedjes zich altijd flink humoristisch beklaagt over wat er in haar leven misgaat. Maar ook het werk van de bekende Toon Hermans bestond veelal uit pure kolder, waarin het leven in grappige liedjes geprezen werd. Zijn shows waren hierbij op geen enkele manier gebonden aan de actualiteit. Dit is bij veel cabaretnummers wel anders. Alex Klaassen had eerder dit jaar namelijk de De Annie M.G. Schmidtprijs gewonnen voor het meest imponerende cabaretlied van het theaterseizoen. In het AD was terug te lezen dat de prijs volgens de jury naar een lied was gegaan waarvan de tekst ‘iets van hoop biedt’. Zo zie je maar weer dat er een liedje is voor elke tijdsperiode en voor iedere stemming.



De wetten van het cabaretlied
Volgens de cabaratier Jeroen van Merwijk bestaan er dan ook geen regels: “De wetten van het cabaretlied? Geen idee! Ik ken ze niet. Ik denk dat een cabaretlied iets moet zeggen over de wereld om ons heen. Dat je daar een intelligente kijk op geeft in een heldere tekst. De muziek is van ondergeschikt belang.”
Als je luistert naar een Spotify lijst met stemmige Nederlandse cabaretliedjes van onder meer de heel komische Brigitte Kaandorp, een droge Herman Finkers en de veelal serieuze Youp van ’t Hek, dan blijkt dat bekende Nederlandstalige cabaretliedjes inderdaad geslepen kunnen zijn, maar daarnaast evenzo een flinke portie humor verstrekken.
De rijkdom van het Nederlandse cabaretlied is dan ook groot. Van de zangeres en comédienne Karin Bloemen tot Adèle Bloemendaal, en de superdrukke plus onvermoeibare Bert Visscher tot Herman van Veen: iedereen heeft zijn steentje wel bijgedragen in een rijk verleden van hoogwaardige en succesvolle liedjes.



Uitmarkt news

UITMARKT KOMT MET DIGITAAL PLATFORM THUISMARKTNormaal vindt ieder jaar in augustus de Uitmarkt plaats in het centrum van...

Arjen Lubach news

ARJEN LUBACH ZEVEN KEER TE ZIEN IN GRONINGEN Na de bekendmaking van voetballer Arjen Robben om een comeback te maken als...

REAGEREN

REAGEREN?
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.