RECENSIE: Cilvaringz - One

Cilvaringz - 1
recensie cijfer 2007-05-11 De Nederlands-Marokkaanse rapper Clivaringz (Tarik Azzouargh) is al sinds tijden lid van de wereldberoemde Wu Tang Clan. Lange tijd is er al de belofte dat er een album aan komt. Na lang wachten, een tijd waarin de rapper overigens niet stil heeft gezeten en een echte wereldtour gemaakt heeft zoals te zien is op de toegevoegde dvd, is eindelijk het langverwachte album I (spreek uit: one) van deze mc af. Een album waarop extreem veel leden van de Wu Tang Clan te horen zijn. Geproduceerd door RZA zelf, de grote man achter het Wu Tang geluid is deze cd zeker het wachten waard geweest. Dat Cilvaringz als enige niet-Amerikaan aangesloten is bij de Wu zal hij zeker te danken hebben aan zijn stem en rapstijl. Hij past qua geluid, stijl en uitspraak gewoonweg perfect naast grote namen als Method man, GZA en Raekwon.

De cd begint herkenbaar; veel kungfu samples, bekende stemmen, kortom het echte Wu geluid. Ruw geluid, wat toch duidelijk tot in de puntjes verzorgd is. Tot zo ver is er nog niets wat deze cd doet verschillen van de rest van de collectie Wu Tang cd’s. De cd begint dan wel met nieuwe nummers, maar deze voegen nog niets speciaals toe. De ballade voor zijn geliefde, het nummer ‘Shezeherad’, bevat zelfs een heel couplet van Method Man wat al op Tical stond in 1994. Niet dat het overigens afbraak doet aan het nummer, iedere vrouw mag wensen dat er ooit zo’n nummer voor haar gemaakt wordt. Pas na dit nummer komt de boodschap van Cilvaringz echt tevoorschijn. Cilvaringz is namelijk overtuigd moslim, en in de tijd van war on terror is dat uiteraard een beladen onderwerp. In een flinke tirade van enkele minuten geeft hij in het nummer ‘Death to America’ aan waar hij staat ten opzichte van de politieke situatie in Amerika en in het bijzonder de situatie van de moslims. Bush krijgt het op deze cd zwaar voor de kiezen en zal dan ook niet zo blij zijn met deze cd/dvd.

Pas na dit nummer komt de moslim achtergrond van Cilvaringz echt tevoorschijn. En om eerlijk te zijn is het jammer dat er een mix is van kung fu samples met koranteksten. Het is begrijpelijk dat de basis van de Wu Tang Clan in de oosterse filosofie ligt en dat deze niet lichtzinnig aan de kant gezet kan worden. Toch zou deze cd meer aan kracht gehad hebben als er alleen oosterse filosofieën en samples in gebruikt zouden worden. Achtergronden van muziek zijn altijd goed om te kennen, het is daarom ook passend dat er een ode is aan Michael Jackson, iemand die veel betekend heeft voor de muziek. Ook als is zijn huidige status wat twijfelachtig, de basis die hij gelegd heeft klinkt nog in veel muziek door. De DVD die gemaakt is voegt overigens minstens net zo veel toe. Het is niet alleen een historie van Cilvaringz bij de clan, maar ook een mooi document over optredens buiten Amerika. De teksten, interviews en meningen die op de dvd staan voegen veel toe aan de cd en dat is het wachten zeker waard geweest. Cilvaringz heeft alle verwachtingen waargemaakt en kan in ieder geval voor Nederland het bestaan van de Wu Tang Clan met deze cd nieuw leven in blazen.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Cilvaringz Label:TopNotch
Javier Guzman - Ton Zuur

Javier Guzman - Ton ZuurIn 2002 won Javier Guzman zowel de publieks- als de juryprijs van het...