RECENSIE: Tico Y Aguabajo - Puro

Tico
recensie cijfer 2020-01-06 Tico (Pierhagen) is een Nederlands/Colombiaanse pianist die samen met zijn band Aguabajo (“laag water”), bestaande uit bekende Colombiaanse muzikanten een mix van Westerse en Latijns-Amerikaanse muziek maakt, die ook wel te scharen valt onder de Latin jazz. In 2011 kwam hun debuutalbum uit: Tico Pierhagen & Aguabajo dat zeer goed werd ontvangen zowel in Colombia als in Europa. In 2016 ontving Tico the prestigieuze “Fondo Mixto de Cultura” prijs van het Nationale Ministerie van Cultuur in Colombia voor zijn bijdrage aan Colombiaanse cultuur. Leuk om te vermelden: 50% van de opbrengst van dit album gaat naar de Doris Tuapante Children Foundation die SOS Kinderdorpen in Colombia ondersteunt.

Op Puro is deze Zuid-Amerikaanse afkomst echter minder aanwezig dan verwacht. Het opent met meer Westers aanvoelende snelle jazz en doet wel een opmars naar fusion jazz vermoeden, maar pas bij het nummer ‘El Condor’ horen we echt duidelijk de Colombiaanse (Cumbia) invloeden. Daarvoor is het meer subtiel aanwezig, wat de muziek niet minder prettig maakt om naar te luisteren, maar wel minder uniek en verrassend. De plaat doet met name als goed uitgevoerde, maar redelijk bekende jazz aan en heeft wat tijd nodig om lekker in het gehoor te komen.

Tico is een virtuoos op de piano, net als zijn saxofonisten, wat je goed kunt terughoren op ‘Hit And Run!’ en ‘FUNKBIA!’. Er zijn ook een aantal meer gevoelige nummers aanwezig, zoals ‘Bondoso’, opgedragen aan Tico`s vader, en de zwoele ‘Llegando A Laureles’ en ‘Danzón Del Campo’. Het album eindigt heel aangenaam met het lieflijke ‘Listen To Your Inner Sounds’.

Puro is niet zo vernieuwend als deze interesseante combinatie van twee culturen zou kunnen zijn. De kwaliteit van het spel is echter hoog. Er is weinig samenhang te vinden, maar wel een aantal zeer sterke nummers, zoals het swingende ‘FUNKBIA!’, waar volop van te genieten valt!
Recensent:Sarah Jacobs Artiest:Tico Y Aguabajo Label:Eigen Beheer