RECENSIE: Mind The Mill - September Flower

MTM
recensie cijfer 2020-01-23 De wereld van Jerney Molenaar draait grotendeels om zingen. In het dagelijks leven runt zij een zangschool boven Podium Flux in Zaandam. Met enige regelmaat organiseert zij daar open podium voor zangers. De keuze om met haar eigen album juist hier te debuteren lag dus voor de hand. Samen met Pieter Molenaar, haar achterneef, vormen zij Mind The Mill. Dat Jerney en Pieter een duo werden was niet zo voor de hand liggend als je misschien zou denken. Sterker nog, zij waren zich niet echt bewust van elkaar, ook al zijn ze familie. Pieter, die al langer actief is in de muziek, hoorde Jerney bij toeval optreden met haar zangschool. De eerste stappen naar een samenwerking waren snel gemaakt. September Flower is de titel van de plaat die het resultaat is van zo’n drie jaar schrijven en opnemen. Zelf omschrijven zij hun werk als filmische songs die moderne trip-hop combineert met de sound van de sixties.

Voor Jerney vergde samenwerken misschien wel de grootste aanpassing. Zij was niet zozeer into the sixties, maar zong graag Americana en pop. Op Youtube is bijvoorbeeld een schitterende vertolking te zien van de klassieker ‘Autumn Leaves’ in de stijl van de veel te vroeg overleden Eva Cassidy. Pieter had echter al een basisidee voor ‘Comfort Zone’ liggen en zag daarin een rol voor Jerney. Het refrein van dit nummer klinkt eigenlijk een beetje te simpel vergeleken met de coupletten, maar blijft wel hangen. De andere nummers zijn allemaal vrij ingetogen en donker. De vele sixties invloeden – gitaarspel en drums – maken dat het werk wat ouderwets aandoet. Een nummer als ‘North’ dat experimenteler van opzet is, klinkt wel eigentijds. Je merkt dat het jazzier ‘September Flower’ en ‘All The Words’ veel beter aansluit bij de zangstijl die Jerney gewend is. Daarin bloeit ze echt op.

Het album is door Thomas Olivier opgenomen en gemixt in Studio Americain, onder het beroemde hotel in Amsterdam. Samen hebben ze een mooie productie neergezet. Leuk ook dat het op vinyl is uitgebracht. Met September Flower heeft Jerney Molenaar van een ander genre kunnen proeven. Helaas wordt in dit werk te weinig gebruik gemaakt van het bereik en de dynamiek van haar stem. Het is een beetje alsof je met een raceauto door een woonwijk rijdt. Er zit meer in, maar het komt er zo niet uit. Het lijkt dat Pieter een te zwaar stempel heeft gedrukt op de sound. Het is te hopen dat Jerney snel de gelegenheid krijgt om een plaat te maken waarop zij alles uit de kast kan halen.
Recensent:Dave Stam Artiest:Mind The Mill Label:Eigen Beheer