RECENSIE: Chastity Belt - Chastity Belt

Chastity
recensie cijfer 2020-01-13 Soms is het goed om even een pauze te nemen, zelfs als je niet helemaal zeker weet hoe het daarna verder moet. Na een zware schildklieroperatie en een stukgelopen relatie gooide Julia Shapiro de handdoek in de ring. Zij hield zich sterk aan het begin van haar tour ter promotie van het derde album, maar het ging niet meer. De overige bandleden van Chastity Belt gunden haar wat tijd voor zichzelf en de rest van de tour werd afgezegd. Shapiro nam van deze gelegenheid gebruik om met solo-album Perfect Version, haar persoonlijke problemen van zich af te schrijven. Het gaf de overige bandleden de gelegenheid tot eigen projecten. Zo nam bassist Annie Truscott een album op met Jay Som. Dat leidde ertoe dat Melina Duterte van die band, het nieuwe album van Chastity Belt mede produceert.

Het feit dat het vierde album Chastity Belt als titel heeft meegekregen zegt veel over de band. Naast Shapiro (zang, gitaar, drum) en Truscott (bas) willen Lydia Lund (zang, gitaar) en Gretchen Grimm (drums, zang, gitaar) de wereld laten horen dat hun vriendschap niets te leiden heeft gehad van deze onderbreking. De band klinkt ongedwongen, al merk je dat het geluid steeds volwassener wordt. Niet verwonderlijk: je kunt niet altijd een collegeband blijven, gedreven door indie-rock en noise pop. Het geluid van de band is in de afgelopen negen jaar meer richting shoegaze en post-rock gegaan. Op dit album is de dream-pop zo overduidelijk aanwezig, dat zij afstand nemen van eerder gelijkstemmige bands zoals Sleater-Kinney.

De tien nummers klinken niet alleen ingetogen, maar ook redelijk hetzelfde en dat zorgt ervoor dat hoogtepunten, zoals ‘RAV-4’ nauwelijks worden opgemerkt. Jammer, want deze terugblik naar het moment van de niet geplande pauze wordt mooi verwoord door Shapiro: “Fooled them all, then hit a wall/Lay in Kate’s bed, it’s true what she said/That giving up can take some guts/Lost my mind and much more, but who’s keeping score?” . ‘Elena’ is een ode aan hun vriendschap, met de titel ontleend aan de schrijfster Elena Ferrante, bekend van de Geniale vriendin boeken. Met ‘Split’ proberen zij even terug te gaan naar hun beginjaren, waar humeur en bravoure hun handelsmerk was, maar het maakt het album niet minder saai.

Soms levert een samenzijn na een korte periode van scheiding mooie muziek op. Hier is dat helaas niet het geval. Getuige de albumhoes zijn de dames ogenschijnlijk goedgemutst, maar de droefheid en dan vooral de gelatenheid die daarmee gepaard gaat, overheerst. Het lijkt er op alsof de dames zichzelf hebben overgegeven aan middelmatigheid.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Chastity Belt Label:Hardly Art