RECENSIE: Jan Henk de Groot - De Wolf Is Trug

JHG
recensie cijfer 2020-01-18 Als je er niet mee bent opgegroeid, en dus de warme gevoelens van ergens bij horen ontbeert, klinkt een dialect al snel knullig, boers of kolderiek. Toch geniet zingen in ”dien aigen toal” in het algemeen een groeiende belangstelling. Maar dat leidt nog niet vanzelfsprekend tot groot succes voor iedereen. Want hoewel Jan Henk de Groot wereldberoemd schijnt te zijn in Groningen, heeft hij nog weinig fans veroverd buiten gehoorsafstand van zijn provincie. Nu de grote Frits Spits echter op nationale radio zijn goedkeuring over het derde album De Wolf is Trug heeft uitgesproken, ligt een keerpunt voor de carrière van deze artiest in het verschiet.

De luisteraar die nieuwsgierig is wat Spits zo aanspreekt, staat een verzameling van elf popliedjes te wachten met een klassieke bezetting van drum, gitaar, bas en piano, met een snippertje country (slidegitaar) en folk (viool). Het is een gebalanceerde mix van guitige uptempo songs en een paar gevoelige balladen. En dat allemaal in onvervalst Grunnegs. Gelukkig zijn de teksten voor buitenstaanders nog redelijk te volgen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het werk van Skik. Singer-songwriter Jan Henk zingt voornamelijk over alledaagse zaken die Jan Modaal na aan het hart liggen. Van een biertje op het strand, een nieuwe gitaar tot het verlies van de hond. Allemaal heel herkenbaar. Dat hij een voorkeur heeft om zijn repertoire in theaters te brengen, is niet verbazingwekkend. Hij maakt namelijk echte luisterliedjes. Een nummer zoals ‘Spiekerboor’ met al z’n verwijzingen naar de ‘Cross Roads Blues’ van Robert Johnson, leent zich daarbij ook nog eens uitstekend voor een showtje.

Met De Wolf is Trug heeft Jan Henk de Groot een goede kans om zijn bekendheid te vergroten tot de uiterste grenzen van onze kleine kikkerlandje. Het is een album dat gemakkelijk in het gehoor ligt. En als Jan Henk één ding kan dan is het wel een pakkend melodietje maken. Al na twee keer luisteren bleek het refrein van ‘Nije Gitaar’ een hardnekkige oorwurm te zijn. Met een mooi ontworpen hoes is het een aantrekkelijk pakketje voor de liefhebber van streektaal.
Recensent:Dave Stam Artiest:Jan Henk de Groot Label:Eigen Beheer