RECENSIE: Turnover - Altogether

Turnover
recensie cijfer 2019-12-25 Bel de verhuiswagen! We brengen Austin Getz terug naar huis. Terug naar de stad waar zijn broer Casey en jeugdvriend Danny Dempsey wonen. Daar kunnen ze als vanouds werken aan hun kenmerkende dromerige indiepunkrock. Altogether heeft helaas niet dit kenmerkende geluid, maar bestaat uit een mix van genres die te gemakkelijk weg luistert.

Turnover is een Amerikaanse band uit Virginia Beach. Sinds 2009 heeft de band twee EP’s, een aantal singles en vier albums uitgebracht. Hun eerste album Magnolia is punkrock. Peripheral Vision, de tweede plaat, is dromerige gitaarrock. Het derde album Good Nature is het beste te omschrijven als indie. Nadat de band deze drie platen gemaakt heeft, is Austin naar het noorden van Californië verkast.

Wat op dit vierde album Altogether vooral de overhand krijgt, is variatie in genres. Na vier keer luisteren, is er geen enkel woord uit de tekst blijven hangen. Wat wel opvalt zijn de verschillende stijlen. ‘Still In Motion’ opent met een jazzy intro waar Austins zang gepaard gaat met trompetspel. Na veertig seconden zet de drum in, gevolgd door dromerige gitaarklanken. ‘Sending Me Right Back’ begint met exotisch slagwerk, waarna een discoachtige funky beat inzet. Op ‘Plant Sugar’ is voor het eerst een vleugje van de oude stijl te herkennen. Het nummer begint met een aanstekelijk gitaarriff, waardoor je het idee krijgt dat dit nummer wel iets kan worden. Halverwege blijkt de relaxte beach vibe de overhand te krijgen.

Dat een band zijn sound verandert, is niets nieuws onder de zon. Wat is de reden voor deze plotselinge koerswijziging? Naar eigen zeggen is deze plaat het resultaat van Austins hervonden vrijheid en zelfvertrouwen door de verhuizing. Verder heeft de driekoppige band vooral gedacht aan “the beauty of writing ‘popular music’. By that I mean music for people who don’t have the time to delve into the niches and find fringe artists, music for those of us who are busy with work or our families or whatever problems might be around. Music is real magic that can change people’s days and lives, and the more people listening and loving, the better.”

Al met al lijkt het erop dat Turnover een nieuwe groep luisteraars wil aanboren. Alhoewel de nieuwe sounds tijdens ‘Still In Motion’ nog aardig lijkt, verveelt het na tien nummers. Hiermee is de band erin geslaagd een album te maken dat niet in een niche terecht zal komen. Van dat soort oppervlakkige muziek is er al genoeg, dus Austin, wees niet verbaasd als United Van Lines binnenkort bij je voor de deur staat.
Recensent:Lizan van der Holst Artiest:Turnover Label:Run For Cover Records