RECENSIE: Astralium - Land Of Eternal Dreams

Astralium
recensie cijfer 2020-01-19 Er worden maandelijks honderden metalalbums uitgebracht, waardoor je als band wel heel erg je best moet doen om boven het maaiveld uit te steken. Het valt allemaal niet mee en het zal ook voor Astralium een hele toer worden om op te vallen tussen het gigantische aanbod. De band heeft sowieso al tegen dat het uit Italië komt en ook nog eens symfonische metal speelt, een genre dat door vele bands wordt gespeeld.

Land Of Eternal Dreams is het debuut van de drie heren en dame, die er alles aan gedaan hebben om de plaat tot een succes te maken. Het moet gezegd; Astralium heeft een heel acceptabele plaat gemaakt die natuurlijk aan alle kanten schatplichtig is aan Nightwish, maar ook aan landgenoten Rhapsody.

Behalve de band zelf horen we ook nogal wat gasten langskomen die her en der wat zang en grunt verzorgen, waarvan de bekendste Tommy Johansson van Sabaton is, die de zang verzorgt op ‘Rising Waves From The Ocean’. Verder horen we nog wat gastoptredens op gitaar. Het zijn allemaal prima toevoegingen aan de zang van de bevallige Roberta Pappalardo die overigens redelijk down to earth klinkt en zodoende ook niet voor irritatie zorgt. Ze komt gewoon erg goed uit de verf en haar accent is amper te horen. Soms gooit ze er even een operagalm uit, maar dat is mondjesmaat.

De overwegend vlotte muziek is geheel langs de maatlat van de symfonische metal te leggen en kent geen verrassingen in de vorm van echt uitschieters naar boven of naar beneden. Uiteraard is er, geheel volgens het boekje, halverwege het album een ballad te vinden (‘Breath Of My Soul’) en horen we op een drietal tracks op de tweede helft van het album wat grunts van gastzangers langskomen. De opvallendste is die van Adam Cook die het snelle ‘Seven Seas, Seven Winds’ tot het pittigste nummer op het album maakt. Dit smaakt naar meer. Ook nog vermeldenswaardig is het Keltisch aandoende ‘Ethreal Voices From The Forest’ waarin Pappalardo woordloos zingt en laat horen wat ze in haar mars heeft.

Land Of Eternal Dreams dat als conceptalbum over dromen en innerlijke fantasieën de boeken in gaat, zal de muziekwereld niet op haar grondvesten doen schudden. Daarvoor is het goed geproduceerde album te eenvormig en worden we nergens echt verrast. De prima zang en het muzikaal vakmanschap zorgen er voor dat het debuut van Astralium wel dik voldoende is.
Recensent:Jan Didden Artiest:Astralium Label:Hard Life Promotion