RECENSIE: Gallia - Everflame

Gallia
recensie cijfer 2020-01-21 Ooit hadden we in West-Europa een land dat Gallië heette en rond het begin van de jaartelling in handen viel van de bloeddorstige Romeinen. Heel Gallië? Nee, er was nog een dorpje met Galliërs dat moedig weerstand bood. Of Gallia het ook nodig heeft om ook zo moedig weerstand te bieden? Ja, zeer waarschijnlijk tegen de vooroordelen die er op het gebied van metal leven. Zowel de mainstream muziekindustrie als haar voorgeprogrammeerde consumenten hebben vaak maar weinig op met metal. Maar dan wordt er volop voorbij gegaan aan de pracht die metal kan bieden. In het geval van Gallia gaat het om symfonische metal. Wat dat betreft dus niets nieuws onder de Gallische zon wat de vijf Belgen op hun debuut-EP Everflame laten horen.

Hoewel deze muziekstijl behoorlijk afgegraasd is, is het prettig dat er nog genoeg bands zijn die er wat moois van weten te maken. Ook Gallia heeft wat dat betreft veel te bieden. Zoals altijd bij dit soort metal, is de zang hetgeen wat direct in het oor springt. Bij Gallia zit dat wel gebakken, omdat de band hiervoor ene Elyn Vandenwyngaert heeft gerekruteerd. Een verademing deze zangeres, die een prettig warme stem heeft, en niet voor de hoogste noten gaat. Juist die regelmatig terugkerende laagheid in haar stem en het lichte rauwe randje past uitzonderlijk goed bij de sterk symfonische muziek. Soms wordt ze bijgestaan door de grunt van bassist Laurens Vandebroek, maar die voegt niet echt wat toe. De stem van Elyn is sterk genoeg om de muziek te dragen.

De vele orkestraties in de vlotte muziek zijn voor de echte metalheads misschien wat te veel, maar omdat de gitaren van Davy Coningx en Yannick Maris goed aanwezig in de mix staan, is het geluid mooi in balans en is het zodoende prettig luisteren naar vlotte stampers als ‘Devils’s Cry’ en het Nightwish-achtige ‘Papercuts’. De grootste vocale prestaties levert Elyn in het slepende ‘Fight Of Fools’ en vooral de afwisselende afsluiter ‘Frozen Sun’. Als bonus zijn de zes tracks nog eens als orkestrale versies toegevoegd. Totaal anders klinken deze tracks, die zich als een soort filmscore laten beluisteren, dan ineens. Een mooie toevoeging aan de eerste kennismaking met deze Galliërs die verder kunnen met hun strijd.
Recensent:Jan Didden Artiest:Gallia Label:Eigen Beheer