RECENSIE: Grupo Nuevo - Invention Eurafrique

Nuevo
recensie cijfer 2020-01-26 Grupo Nuevo klinkt erg exotisch voor een bandnaam, maar voordat je al teveel afdwaalt: het gaat hier om een Nederlands kwintet onder leiding van Frans van Grinsven. Deze nazaat van de Tilburgse school besloot om na zijn pensioen - als muziekdocent aan het Brabants Conservatorium (tegenwoordig Academy of Music and Performing Arts) - een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan. Naast jazz, waar hij van Niko Langhuizen de kneepjes van het vak leerde, heeft hij zijn leven gewijd aan de ritmes van de Afrikaanse, Latijnse, Europese en klassieke muziek. Met nog vier liefhebbers heeft hij de stoute schoenen aangetrokken en onder eigen beheer een CD uitgebracht met een selectie hiervan.

Invention Eurafrique is in twee dagen opgenomen en bevat zeven composities aan de hand van bandleider en drummer Van Grinsven. Toegegeven, één nummer, ‘Premier Air des Espagnols’, is ontleend aan Jean-Baptiste Lully, maar wordt dan wel weer in een arrangement van de bandleider uitgevoerd. Van Grinsven heeft het album opgenomen met Edward Capel (alt-, sopraansaxofoon, conga’s), Bas van den Booren (gitaar), David Vandermaesen (marimba, percussie) en Toon Segers (contrabas). Zij noemen het muziekgenre ”Afro-Latin-Euro-Jazz”.

Het album is prachtig vormgegeven door Fleur van Grinsven en de bijgeleverde informatie zorgt ervoor dat je wat serieuzer naar de muziek luistert. Opener ‘Salsa Rare’ is een mix van Cubaanse en Braziliaanse ritmes en klinkt alsof ‘Moon Over Bourbon Street’ van Sting met de themamuziek van M.A.S.H. is versmolten. Capel excelleert op ‘Guajira De La Paz’ en houdt de hoofdrol op opvolger ‘La Colombe Roucoulante’ vast. Dit nummer, wat gebaseerd is op het geluid van een koerende duif, maakt het hem af en toe lastig door de verschillende ritmeveranderingen. Hij weet zich echter meer dan goed te houden.

De gitaar op de verschillende nummers krijgt door de Latijnse invloeden al snel een Santana sound mee, maar laat je dat niet afleiden van waar het hier om gaat: de ritmes. En die komen in alle kleuren en maten op je af. Met name het titelnummer ‘Invention Eurafrique’ is een prachtige combinatie van klanken, waar het kwintet alles uit de kast haalt. Hier hoor je niet alleen Afrikaanse-, Cubaanse, Braziliaanse, maar ook middeleeuwse ritmiek. ‘Mozambique’ sluit het geheel vrolijk af en zo waan je je even in het straatgedruis ten tijde van het Cubaanse Carnaval.

Af en toe klinkt het album als een masterclass of als een resultaat van één van de workshops die van Grinsven geeft. Toch geeft dit album de minder ervaren luisteraar een plezierige introductie tot ritmes, die ze normaliter niet gewend is. Door de ervaren band klinkt dit nergens onwennig of geforceerd en zorgt de prachtig vormgegeven CD voor voldoende uitleg.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Grupo Nuevo Label:Eigen Beheer