RECENSIE: Bruno Bavota - Get Lost

Bavota
recensie cijfer 2020-01-21 Bruno Bavota is een Italiaanse componist, afkomstig uit Napels, die in 2010 zijn eerste neoklassieke album in eigen beheer uitbracht. Van 2013 tot en met 2017 heeft hij vijf albums uitgebracht bij vijf verschillende platenlabels. Inmiddels is hij terecht gekomen bij Temporary Residence Limited die, ondanks hun naam doet vermoeden, hem dit jaar maar liefst twee releases heeft gegund. Zo is daar RE_CORDIS, waar hij een selectie van zijn eerste zes albums nog eens live uitvoert, voorzien van een nieuw muzikaal jasje. Maar het is zijn zevende studioalbum wat er voor zou moeten zorgen dat hij wat langer bij een platenlabel mag blijven.

De titel hiervan, Get Lost, heeft twee betekenissen, maar het is de aardige variant die hier bedoeld wordt. Bavota kreeg inspiratie voor dit album door de gejaagde manier van leven in de huidige maatschappij en dat mensen weinig tijd of geduld hebben om naar elkaar luisteren. Zoals hij zelf vertelde: “I think people are becoming more selfish and don’t seem to have time to listen to other people who need to be heard. We don’t show much empathy”. Daartoe besloot hij om muziek te maken waar alle haast uitgehaald is en waar er tijd is voor enige bezinning.

Dat is hem goed gelukt. Vanaf de opener ‘Shelter’ kom je in een wereld van rust terecht en waar van haast geen enkele sprake is. Daar waar hij op eerdere albums de nadruk legt op het zuiver spelen van de piano, beschouwt hij deze nu als een levend instrument, die dienst doet om een sfeer weer te kunnen geven. Daarnaast maakt Bavota gebruik van elektronica en loop-effecten, naast de klassieke ondersteuning van viool en cello. Dit creëert een bepaald rustgevend karakter bij nummers als ‘San Jupinero’, ‘Movement’ en ‘(Dis)connected’. Deze worden afgewisseld met composities zoals ‘Sneaking Behind The Falling Sky’ waarbij de late versnelling zorgt voor een welkome afwisseling. Ook ‘The Day That You Forgot’, met wat lijkt op een tikkende hart van een hardloper en het afsluitende drone effect, zorgt voor het juiste tegenwicht op het album.

Bavota levert met zijn laatste album een mooi muzikaal moment op ter overpeinzing in deze hectische wereld. Hopelijk kan hij zijn eigen carrière enig evenwicht geven door wat langer bij dit platenlabel te blijven. Met wat hij hier laat horen zou dat moeten lukken.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Bruno Bavota Label:Temporary Residence