RECENSIE: Danny Vera - Pressure Makes Diamonds Live

Vera
recensie cijfer 2020-01-18 Hij heeft er zelf lang op moeten wachten, maar 2019 was voor Danny Vera het jaar van zijn absolute doorbraak. Voor het grote publiek was de sympathieke singer-songwriter tot dusver een grote onbekende maar de Zeeuw timmert toch al echt vele jaren keihard aan de weg. Zo verscheen zijn debuutalbum For The Light In Your Eyes al in 2003 en zijn we nu, we tellen The Best Of voor het gemak even niet mee, al zo’n tien albums verder.

Het is nu nauwelijks voor te stellen maar er is een tijd geweest dat er vanuit de zakelijke kant geen enkel vertrouwen meer was in de muzikant. Geheel op eigen kracht heeft Vera geknokt om het ongelijk te bewijzen om vervolgens keihard toe te slaan. Hij is daar ruimschoots in geslaagd. In vrijwel iedere plaats in Nederland waar zich een podium bevindt, of het nu om een festival, club of theater gaat, is hij te zien geweest. Zowel solo en akoestisch, als groots en knallend met een band, strijkers of blazers.

Onlangs werd Pressure Makes Diamonds Live uitgebracht, een live- registratie van de laatste tournee die in de theaters plaatsvond en waarin zijn met goud beloonde Pressure Makes Diamonds uiteraard centraal staat. Bijna de helft bestaat uit tracks afkomstig van laatstgenoemde en vanzelfsprekend vinden we ook ‘Roller Coaster’, de succesvolle hit die hij samen met Mercy John schreef, hierop terug. Vera weet zijn publiek te boeien met zijn ingetogen werk maar schakelt net zo gemakkelijk over naar uitbundige rock ’n roll, zoals in ‘Fallen King’ of opzwepende soul zoals in Jackie Wilson’s ‘Higher & Higher’. De set zit boordevol variatie en dat is ook de kracht van zijn concerten, waarin werkelijk allerlei stijlen voorbij komen en dus ook geen enkele plaats is voor ook maar één moment van verveling.

‘Tomorrow Will Be Mine’, dat al jaren geleden bekendheid kreeg als openingstune van Tour Du Jour, staat er ook op en wordt hier prachtig verrijkt met toevoeging van het strijkersensemble. De titeltrack van ‘Pressure Makes Diamonds’ wordt opgelift door een stuwende saxsolo en in ‘Honey South’ worden de remmen even lekker losgegooid met knallende rhythm & blues. Kortom, er valt genoeg te beleven in de bloemlezing van deze rasperformer.

Voor iedereen die de afgelopen tijd bij één van de optredens is geweest is Pressure Makes Diamonds Live een fijne herinnering, maar het kan bovendien vooral beschouwd worden als een prachtig slotstuk van zijn meest succesvolle jaar tot nu toe. Ondertussen dendert de ‘Roller Coaster’ gewoon door en zijn ook alle optredens van de komende maanden al lang uitverkocht. Het klapstuk moet ongetwijfeld het optreden in de AFAS Live worden en ook daarvoor zijn alle 5500 kaarten al van eigenaar gewisseld.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Danny Vera Label:Excelsior Recordings