RECENSIE: Jeff Garlin - Young & Handsome

jeffgarlin
recensie cijfer 2010-03-12 Jeff Garlin is al twintig jaar aan het werk als stand up comedian. Hij is met name bekend voor zijn vertolking van Jeff Greene, Larry David's vertegenwoordiger in Curb Your Enthusiasm. Daarnaast verzorgt hij regelmatig personages in televisie-series en films, zoals Arrested Development, Everybody loves Raymond en Wall-E.

Voor Young & Handsome, zijn eerste uur-lange special, keert Jeff Garlin terug naar zijn geboorteplaats Chicago. De plek waar hij ook zijn carrière als stand up comedian begon. In deze special treedt Garlin op voor een uitverkochte zaal in Chicago's legendarische Second City Theater.

Vertederend

Jeff Garlin vertelt verhalen. En dan het liefst verhalen waarin hij zichzelf belachelijk maakt. Omdat Garlin vooral bekend is van zijn rol in de cultserie Curb Your Enthusiasm, vertelt hij over zijn status als net-niet beroemdheid. Hij is beroemd genoeg om herkend te worden, maar niet genoeg voor mensen om zich te herinneren waarom. Daarnaast vertelt hij veel over de problemen die hij (of liever zijn vrouw) heeft met zijn eetverslaving. Zou je hem opsluiten in een kamer met een zak wiet, een kilo coke, een fles whiskey en een overjarige hotelcake, dan gaat hij toch echt voor het laatste. Deze zelfspot, samen met dodderige voorkomen en zijn enigszins chaotische stijl, maken dat Garlin vooral vertedert op het podium.

Aandachtsstoornis

Tijdens Young & Handsome zegt Garlin meerdere malen dat hij een aandachtsstoornis heeft. Dat verklaart misschien de abrupte overgangen van het ene naar het andere verhaal. De begeleidende tussentitels versterken het gevoel dat er flink in de show geknipt is. Maar uit de vele fragmenten waarin Garlin zegt dat ze uit de show geknipt zullen worden, en waarvan dit uiteindelijk niet gebeurt is, blijkt dit niet het geval te zijn. Hierdoor ontbreekt de show aan scherpte en lijn, iets wat misschien ook voorkomen had kunnen worden als Garlin in zijn materiaal verder uitweidde en niet zoveel van de hak op de tak sprong. Gelukkig weet hij dit ruimschoots goed te maken met zijn innemende persoonlijkheid en vertederende presentatie.
Recensent:Mieke Weismann Artiest:Jeff Garlin Label:Pias
newkidss

New Kids - New KidsDe New Kids zijn al een tijdje een begrip in Nederland. Dankzij onder meer...