RECENSIE: Robert Schimmel - Life Since Then

robertschimmel
recensie cijfer 2010-07-23 In Amerika ben je redelijk snel controversieel en zo wordt ook Robert Schimmel weggeschreven. De 60-jarige is de zoon van twee Holocaust-overlevers, wat voor genoeg materiaal zou kunnen zorgen, maar hij praat vooral erg graag over seks. Of het nu over zijn scheiding gaat, over zijn kinderen of over zijn chemotherapie, de seksmoppen zijn de rode draad in Life Since Then.

De comedian is gehuld in een net en duur kostuum, maar het ongeschoren gezicht verteld veel meer over de Amerikaan. Hij praat over zijn puberende dochter, een piemelpruikenverkoper, over het gebruik van condooms en de schuine moppen van zijn zoon. In de voorstelling wordt duidelijk dat Schimmel een familieman is en dat terwijl hij zichzelf beschrijft als ‘een onverantwoordelijke vader’. Ook de verwijten naar zijn ex-vrouw komen vaak langs in de voorstelling, die hem regelmatig voor de rechtbank schijnt te slepen.

Schimmel heeft de lachers op zijn hand, maar de ex-kankerpatiënt heeft ook een serieuze kant in zijn voorstelling, dit wanneer hij een privé-diashow voorbij laat klikken. Hierin zien we een zeer magere en haarloze man, waardoor de comedian een intieme sfeer creëert. Hij laat weten met veel humor zijn slechte periode te hebben overleefd en zo blijkt ook vanavond. ‘Ik had nooit gedacht dat kanker een goede carrière-move zou zijn geweest’ grapt hij in zijn toegift.

De korte voorstelling heeft een aantal extra’s, maar de backstage footage (5 minuten) is helaas niet erg interessant. Een andere extra is een interview (22 minuten) over het leven van Schimmel voordat hij comedian was, dit is een verhaal over zijn bestaan als stereo-verkoopman en hoe hij ooit Steve Martin heeft ontmoet. Het is interessant om te horen over zijn leven, maar het is vooral leuk voor de fans van de 60-jarige.

De 58 minuten worden autobiografisch voorgedragen, hoewel het waarschijnlijk veelvuldig wordt aangedikt. De voorstelling begon met uitbundig geklap en de woorden ‘Ik weet niet of ik dat kan waarmaken’, maar gelukkig heeft Schimmel iedereen kunnen overtuigen met zijn voorstelling. Ik ben vooral benieuwd naar zijn volgende voorstelling, want veel onvertelde kankerverhalen zijn er niet overgebleven.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Robert Schimmel Label:Pias
WITHERSPOON

John Witherspoon - You Got To Coordinateb>John Witherspoon , niet de ondertekenaar van de Amerikaanse...