
In plaats van die worsteling te verbergen, verwerken zij hun ervaringen in hun shows. Hun kwetsbaarheid wordt onderdeel van hun act, en de pijn verandert op het podium in herkenbare, vaak hilarische verhalen. Dat werkt niet alleen bevrijdend voor henzelf, maar raakt ook het publiek.
De anatomie van een verslaving in de comedy
Veel verhalen beginnen met verslaving als ontsnappingsmechanisme. John Robins vertelde in een podcast hoe een inzet van 20 pence op een fruitautomaat uitgroeide tot een allesverterend probleem. Niet vanwege het geld, maar omdat het hem hielp zijn hoofd even stil te krijgen.
In een digitale wereld ligt die verleiding steeds dichter binnen handbereik. Platforms als Nixbet bieden een gebruiksvriendelijke spelomgeving via app of mobiel, met veel keuze en een soepele ervaring. Hoewel deze aanbieders functies voor verantwoord spelen hebben, blijft de motivatie van de gebruiker doorslaggevend. Is het ontspanning of een vlucht?
Lachen om de pijn als helende kracht
Voor veel comedians is het podium de plek waar ze hun pijn kunnen transformeren. Rachid Larouz verwerkte zijn ervaringen met cocaïnegebruik in zijn voorstelling. Volgens hem werkt lachen om je eigen pijn helend. Door open te zijn, maakt hij het onderwerp bespreekbaar en doorbreekt hij het taboe.
John Mulaney deed iets vergelijkbaars in zijn show ‘From Scratch’. Daarin vertelde hij openlijk over zijn verslaving en de interventie door zijn vrienden. Door het met humor en zelfspot te brengen, wist hij zelfs het ongemakkelijke toegankelijk te maken.
De dunne lijn tussen kunst en therapie
Een voorstelling is geen therapiesessie. Comedians geven aan dat je voldoende afstand moet hebben tot je verhaal om het goed te kunnen brengen. Als het te vers is, ontbreekt de balans tussen emotie en humor.
De beste shows over verslaving zijn gemaakt door artiesten die grip hebben op hun verhaal. Niet alleen inhoudelijk, maar ook qua vorm. Zo ontstaat er ruimte voor meerlagige, doordachte voorstellingen met zowel impact als luchtigheid.
Een gemeenschap van herkenning en steun
Openheid op het podium zorgt voor herkenning in de zaal. Rachid Larouz vertelde hoe hij soms mensen met tranen in de ogen zag, die zich in zijn verhaal herkenden. Zo ontstaat een bijzondere band tussen artiest en publiek, voorbij de lach.
Ook binnen de comedywereld is er steun. Tijdens festivals als Edinburgh Fringe bestaan er WhatsApp-groepen waar artiesten elkaar helpen om nuchter te blijven tijdens drukke speelperiodes. Zo ontstaat er achter de schermen een netwerk van solidariteit.
De moed om de grap te vinden
De relatie tussen comedy en verslaving is complex, pijnlijk en menselijk. Comedians die hun worsteling durven delen, tonen niet alleen moed, maar ook vakmanschap. Ze laten zien dat humor meer is dan afleiding. Het is een manier om pijn te benoemen, te verwerken en soms zelfs om te keren. Een goede grap kan troost bieden. Zowel voor de maker als voor het publiek.

O.A. JOCHEM MYJER, SARA KROOS EN RENÉ VAN MEURS...De genomineerden voor de Poelifinario 2025 zijn bekend gemaakt door de VSCD...

LOWLANDS MAAKT CABARETPROGRAMMA BEKEND MET O.A.... In navolging van het wetenschapsprogramma en het theaterprogramma maakt...
REAGEREN
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.