VERSLAG: iPoetry - 19/11 - Utrecht

VERSLAG:

iPoetry Live @ Club Moira, Utrecht

In bestseller Taal is zeg maar echt mijn ding houdt Paulien Cornelisse een tirade over woorden als iPoetry. De naam van een tweemaandelijkse poëzieavond in Utrecht. Hier komen dichters, schrijvers en muzikanten voorbij in een nachtclubsetting, afgewisseld met muziek van Phinx en onder leiding van showmaster Alexis de Roode. Aangezien vandaag de debuuteditie betreft, is het misschien nog niet te laat voor een naamsverandering? Of is het juist met een knipoog en is Cornellise vandaag express geprogrammeerd?

Hoewel er met tv-programma De Tafel van 5 even een dieptepunt was, wordt verder alles goud wat Paulien Cornelisse aanraakt. Haar boek heeft ondertussen iedereen al gelezen en hiervoor deed ze stand-up comedian bij Comedytrain. Een van haar grootste ergernissen is de plotse drang om overal ‘i’ voor te plaatsen. Gestart door iPod en uitgemolken door al het denkbare. Hier begint ze haar optreden vandaag mee, met een duidelijk komisch verwijt naar de organisatie. Dit gevolgd met een voordracht van Reisopdracht door Riekus Waskowsky. Iedereen wordt vanavond namelijk gevraagd om een favoriet Nederlands gedicht voor te dragen, geschreven door een overleden poeticus.

De avond ging vooraf met dichteres Tjitske Jansen en Mischa Andriessen, maar de onbetwiste headliner is Cornellise. Samen met een zinderende poëziequizz. Dit met vragen als “Wie schreef Zwart als Kaviaar en Dit is mijn dag”, “Wie is de auteur van Koffers Zeelucht” en “Van wie komt de regel Denkend aan Holland zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan.”?

De nieuwe iPoetry-avond in Utrecht staat voor grote namen, aanstormend talent, voordrachtskunstenaars, light-verse dichters, hermetici, stads- en plattelandsdichters, slammers, troubadours, domineedichters en P.C.Hooftprijswinnaars. Vanavond stond voor twee uur aan non-stop vermaak en hopelijk zijn de komende edities even vernieuwend en interessant. De volgende editie is op donderdag 21 januari met o.a. hoogleraar Herman Pleij, ik ben benieuwd.

festival logo

INTERVIEW: NEW KIDSTegenwoordig kom je niet meer om de New Kids heen. De asociale Brabanders...

festival logo