VERSLAG: Lowlands 2007

VERSLAG: Eric Rijlaarsdam   Kenneth Steffers   Marco Smeets

123

Lowlands 2007, zaterdag 18 augustus

Zaterdag 18 augustus

Op zaterdagmiddag is de India traditioneel gereserveerd voor de laatste lichting winnaars van de Essent Awards. Een van deze winnaars is rapper Blaxtar. Helaas staat hij voor een halfvolle tent. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat een kwartier na afloop van zijn optreden, in de Bravo de showcase van hiphoplabel TopNotch begint. Wie hier vooraan wil staan, laat Blaxtar links liggen. De optredens van de Essent Award winnaars duren maar een half uur en Blaxtar verspilt dan ook geen tijd. Meteen na de aankondiging door broer O-Dog gaat het los. Binnen no time staat iedereen te springen en ook al is de tent dan slechts halfvol, er is nu bewegingsruimte genoeg.

The Rifles mogen zich verheugen op veel belangstelling. Zo staat de Grolsch behoorlijk vol, en worden er al in alle vroegte fans met t-shirtjes van de band gespot. Wanneer de show is begonnen doet het publiek meteen enthousiast mee op de indierock van deze vierkoppige band. Naast veel werk van de (geweldige) debuutplaat No Love Lost komt er ook een aantal nieuwe songs voorbij. De band weet hun sterkste songs ook live met overtuiging te brengen.

De derde act in de Grolsch vandaag is het Noorse Turbonegro. Het gaat met moeite, maar het moet gezegd worden: de tent staat vol! Als het uur der waarheid is aangebroken komen de bandleden, gehuld in Village People pakjes, het podium opgestrompeld. Het gitaargeweld breekt los, en als zanger Henk von Helvete (inclusief blubberbuik getooid in de Amerikaanse vlag) de spotlights betreed breekt de hel los. Een goede en degelijke rockshow met hits als ‘All My Friends are Death’ en ‘I Got Erection’ worden prima gespeeld. Verrassingen blijven vandaag echter uit, en de showelementen achterwege.

De Schotse band The View staat in een goed gevulde India en speelt een set met veel nummers van hun debuut Hats Off To The Buskers. De nummers klinken live een stuk ruiger dan op de plaat. Deze songs zijn niet allemaal even sterk en hierdoor wil de aandacht op sommige momenten nogal verslappen. Gelukkig sluit de band de set af met de beste nummers van het album: ‘Face For The Radio’, ‘Same Jeans’ en ‘Superstar Tradesman’. Hierdoor houden we een best goed gevoel over aan het optreden van The View.

Als je het hebt over mooie Deense popmuziek, dan bedoel je natuurlijk Saybia. Ze staan dit jaar alweer voor de 3e keer op Lowlands. In 2003 stonden ze nog in de Alpha maar deze keer spelen ze in een iets kleinere Grolsch. Met hun emotionele nummers is het lekker meezingen, dromen
of even tot rust komen. Het optreden wordt van begin tot eind haast tegen het perfecte aan gespeeld, dit allen met zichtbaar plezier.

In de Bravo treft men gekleurde ballonnen aan, en een hele hoop hippe meisjes met te grote zonnebrillen. Het moge duidelijk zijn dat we een show van CSS ofwel Cansei de ser Sexy kunnen verwachten. Als de band met luid gegil wordt onthaald als ware helden, bart het feestgeruis los. De Braziliaanse electropop is super opswepend, maar live absoluut niet overtuigend. Zangeres Lovefoxxx doet haar uiterste best om te verbergen dat ze niet goed bij stem is door tientallen keren te crowdsurfen. Waar Iggy Pop dat vorig jaar nog meende, doet CSS het om zieltjes te winnen.

Interpol bracht onlangs het derde album uit getiteld Our Love To Admire. In de tussentijd zijn ze enorm gegroeid, en mogen dit jaar op zaterdag de Grolsch afsluiten. De band opent met ‘Pioneer To The Falls’, tevens de opener van het laatste album. Hierna volgt een set met een mooie mix tussen vers werk en oude toppers. Onder andere ‘Evil’, ‘Not Even Jail’, ‘Slowhand’ en ‘The Heinrich Maneuver’ komen voorbij. Het geluid in de Grolsch is nu zelfs heel goed te noemen en de band versterkte het geheel door erg strak te spelen. Ondanks de soms wat kille, afstandelijke muziek van Interpol weet de band een goede, intense sfeer te creëren. De sobere lichtshow draagt hier dan ook veel aan bij. Na de goed opgebouwde set geeft de band nog een toegift met twee rustige nummers, ‘NYC’ en ‘Stella…..’. Geen hits op het eind dus ongebruikelijk, maar het pakt goed uit. Met name ‘NYC’ zorgt voor kippenvel.

De grote topper van vanavond is de afsluiter in de Alpha: Kaiser Chiefs. Hoewel ze haast in het bezit moeten zijn van een fastpass, staat de band altijd garant voor een energieke show met veel OH's en AH's. Vandaag is dat niet het geval, want zanger Ricky Wilson heeft het stilstaan ontdekt. Zo nu en dan maakt hij een sprongetje, om vervolgens van links naar rechts te lopen. De teksten zijn niet altijd goed te verstaan doordat Wilson behoorlijk loopt te mompelen vandaag. Maar waar hebben we het over? Kaiser Chiefs is feest, ademt feest en ruikt feest! Dit is ook vanavond gewoon weer het geval

Voor de late feesters is er nog volop vertier te vinden op het festivalterein. Zo staat rond 03:00 St. Paul (bekend van Tivoli, Jimmy Woo, Rotown en 013) in de India. Voorgaande jaren stond hij ook al in de Alpha, Bravo, Groove Tube en Silent Disco. Dit jaar is dus de India aan de beurt met het thema Britpop. In de geest van de festivalganger mixed hij zijn plaatjes zonder afgedraaide hits. Met gevoel en liefde draait hij britpop, dance en electric aan elkaar. Op een gegeven moment staat de band Unkle op podium te dansen. Gewoon omdat ze daar zin in hebben. Zoals Lowlands zelf al zegt: Lowlands zou Lowlands niet zijn zonder St. Paul

123

FOTOGRAFIE: Dave van Hout

1234567891011
Lacuna Coil foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007 Nine Inch Nails foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007 The Answer foto Lowlands 2007 The Answer foto Lowlands 2007 The Answer foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007  foto Lowlands 2007

1234567891011

festival logo

MARC-MARIE HUIJBREGTS – OPDAT IK NIET VERGEETMede dankzij zijn verschijning als tafelgast bij het televisieprogramma De...