RECENSIE: Jerkcurb - Air Con Eden

Jerkcurb
recensie cijfer 2020-01-28 Goed. Zit u lekker? Dekentje erbij, kussentje in de rug? Kopje thee… Het is tijd om even lekker weg te zakken in Air-Con Eden. Liefst 53 minuten lang zweeft dit album uit de speakers, om daarmee de luisteraar te trakteren op een uiterst zachte en comfortabele ondergrond om lekker bij weg te dromen.

Air-Con Eden is het resultaat van jaren lang polijsten aan de liedje van Jacob Read. Jacob inderdaad. Vandaar de naam Jerkcurb, dunkt ons. Wie een beetje speelt met taal, komt al snel op deze verbastering. En over spelen gesproken: deze Brit is niet alleen songwriter, maar ook illustrator en regisseur. Niet zo gek dat de albumhoes er dan ook piekfijn uitziet en echt even stof geeft om naar te kijken.

Ook de liedjes op de plaat zijn ware priegelwerkjes. Het zijn hele kleine, intieme tracks, waar zachtjes en loom overheen gezongen wordt. De gitaar voert de boventoon door veelal te tokkelen en kleine melodietjes tevoorschijn te toveren. Het meest geslaagd lukt dat op ‘Devils Catflap’, waar de gitaar perfect zijn eigen leven lijdt tegen de zang in en dan ineens meeloopt als er een ”lalalalala” klinkt. Wonderschoon.

Sowieso is ‘Devils Catflap’ een summum op het album, juist omdat alles hier samenkomt. Achtergrondzang rijgt de track aaneen, zonder echt op te vallen. De drums zijn loom en subtiel, maar dragen het liedje wel. En Read gebruikt zowel zijn diepe stem als zijn wat prangendere hoogte.

Dat komt niet overal uit de verf. Meermaals is met name de diepe stem van Read niet aangenaam om naar te luisteren, en ook meermaals wordt er iets te ver achterovergeleund in het arrangement, waardoor de spanningsboog van de luisteraar wordt overvraagd. Sterker nog: die zou bijna depressief worden van de soms al te winterse setting. Dat werkt prima bij de titeltrack, die koud moet aanvoelen. Maar te vaak dat trucje toepassen is overdreven.

Desalniettemin is Air-Con Eden een plaat om van te genieten. Liefst in de achtergrond, want dit is zeker geen plaat om heel aandachtig naar te luisteren. Maar hij is wel essentieel om de juiste sfeer te zetten op een lome weekenddag. En daar mag Read toch enorm trots op zijn.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Jerkcurb Label:Handsome Bad Records